اولیای دانش آموزان مدارس استثنایی از صبح امروز بدون دغدغه و نگرانی از نداشتن خودرو شخصی، پیدا نشدن تاکسی های اینترنتی و... فرزندان خود را با سرویس راهی مدرسه کردند. سرویسی که نیازی نبود انتخابش کرده و هزینه بالایی پرداخت کنند. چون این خدمات امسال با پیگیری شهرداری رایگان بود.

سامانه معلولان

به گزارش همشهری آنلاین - بهره مندی دانش آموزان از سرویس رایگان از ۲ سال پیش با پیگیری خودرو سرویس شهرداری انجام می شود و در مراسمی که با حضور خانواده و دانش آموزان مدارس استثنایی برگزار شد، امسال از ناوگان سرویس مدارس استثنایی شهر تهران بهره برداری شد. البته این مراسم مهمانان دیگری مانند حبیب کاشانی، سیداحمد علوی، مهدی پیرهادی، سعید بشیری، حمید استیلی، محمد خاکپور، هادی طباطبایی، زهرا شمس احسان و سوده نجفی داشت که برای مشاهده تغییرات ایجاد شده در مدرسه استثنایی نابینایان محبی (موفقیان) در خیابان آیت الله کاشانی خیابان شهید سلیمی جهرمی گرد هم امده بودند و بسیاری از برنامه ریزی شهرداری تقدیر کردند. تاجاییکه علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش در مراسم با بیان اینکه خوشبختانه موضوع سرویس باتوجه‌به جمعیت تهران روند خوبی دارد، گفت: تهران امروز یک شهرکشور با یک جمعیت و مشکلات بسیاری متعدد و متنوعی است که در دل این شهر، آموزش‌وپرورش یک دستگاه بسیار بزرگی است.

اتفاق های خوب با شهرداری

کریمیان افزود: وقتی مسائل آموزش و پروش را بررسی کردیم به مسائلی که متعدد و درهم‌تنیده بودند، مواجه شدیم. مثلاً در دل سرویس مدارس یک بخشی مختص به سرویس مدارس استثنایی است. اما اکنون با کمک شهرداری تهران اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و این می‌تواند یک الگو برای استان‌های مختلف باشد. خوشبختانه آموزش و پرورش برای سرویس مدارس استثنایی دغدغه‌ای ندارد. دانش‌آموز استثنایی نیاز ویژه‌ای دارد که این نیازها برای خانواده‌ها هزینه‌ها و امنیت روانی را در پی دارد؛ اما ورود و تخصیص کافی سرویس مدارس به دانش‌آموزان استثنایی باعث شد تا یک‌بار سنگینی از روی دوش خانواده برداشته شود.

رفع دغدغه تردد دانش آموزان استثنایی

مدارس سند دار شدند

وی دوران کاری خود را بهترین دوره از نظر همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف بر شمرد و اظهار کرد: دستگاه‌هایی مانند شهرداری، شورای شهر، آموزش و پرورش و... همکاری خوبی در این مورد داشتند. یکی از کارهای خوبی که انجام شد، ۱۷۶ مدرسه که موسم به کاشی‌آبی بودند که در دهه ۴۰ ساخته شدند اما مالکیت آنها برای ما نبود و سندی هم نداشت. کریمیان بیان کرد: شهردار تهران تمامی ۱۷۶ مدرسه را صورت‌جلسه کرد تا این مدرسه به آموزش پرورش تعلق پیدا کند. گره کوری که سالیان سال حل نشده بود، به دست شهردار تهران حل شد.

ایجاد تغیررات با وجود چالش ها

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این میان با بیان اینکه گفت‌وگوی ما درخصوص سرویس مدارس بیشتر با مدیران است که بتوانیم مسائل مختلف را در دستور کار قرار بدهیم، گفت: خرسندم که امروز فرصتی فراهم شده تا از دستاوردهای شما آگاه باشم. باعث افتخار است که دانش‌آموزان با تمامی چالش‌ها توانستند تغییر و دگرگونی را ایجاد کنند.

زهرا شمس‌احسان ادامه داد: این تغییر و دگرگونی را با پشتکار مثال‌زدنی به دست می‌آوردند. شما ثابت کردید که معلولیت هیچ محدودیتی برای رسیدن به اهداف ندارد. مسئله ثابت شدن، فرصت برابر شدن را در دستور کار قرار می‌دهد.

افزایش امکانات در حوزه های مختلف

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با مقایسه‌ای درمورد پیشرفت امکانات برای کودکان نابینا نسبت به سال‌های گذشته، توضیح داد: به مرور زمان پیشرفت‌های زیادی در کودکان نابینایان دیده شد. به عنوان مثال آموزش و پرورش فایل های صورتی، نرم‌افزارهای صوتی، کمک افزارهای آموزشی را ایجاد کرده است. همچنین امکانات خوبی داده شده تا دسترسی به منابع آموزشی در عرصه کودکان نابینا بهبود یابد. امروز با کمک دولت در عرصه‌های آموزشی پیشرفت کردیم اما با یک جریان مطلوب فاصله زیادی داریم. در این راستا باید آموزش فراگیر را در مدارس نهادینه کنیم. عضو شورای شهر با بیان اینکه بنده به عنوان نماینده شورا تلاش می‌کنم که برای بهبود وضعیت آموزشی از ظرفیت‌ها استفاده کنم، گفت: شورای شهر تهران برای ارتقاء دسترسی عزیزان استثنایی باید امکانات شهری مانند توسعه زیر ساخت‌ها، تجهیز اماکن عمومی، سرویس مدارس و... را فراهم کند.

لزوم نیازسنجی دوباره از خانواده‌های دارای فرزند معلول

شمس‌احسان با اشاره به پوشش سرویس مدارس برای ۵۰ مدرسه استثنایی، افزود: تقاضا داریم که همکاران دوباره نیازسنجی و امکان‌سنجی کنند تا ببینیم خانواده‌ها با چه مشکلاتی رو به رو هستند؛ چرا که بهمن ماه تخصیص اعتبارات را در شورا داریم تا بر اساس اعلام نیاز از سوی خانواده‌ها، تخصیص‌ها انجام شود. در این میان جلب مشارکت مردمی حتما در دستور کار باشد که ما چگونه می‌توانیم نیازها را پوشش بدهیم.

وی با تاکید بر دیده شدن مناسب‌سازی شهر در تمامی مناطق، افزود: بسیاری از خانواده‌ها می‌گویند اثری از مناسب سازی شهر را مشاهده نمی‌کنیم. در این راستا ما چقدر از فعالان حوزه انجمن‌های مختلف دعوت و از راهکارهای آنها استفاده کردیم تا صدای این دانش‌آموزان باشیم؟ به گفته وی برای ترویج فرهنگ دسترسی‌پذیر باید کارگاه آموزشی به منظور احترام متقابل در دستور کار قرار بگیرد.

رفع دغدغه تردد دانش آموزان استثنایی

کد خبر 883671
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha